Archief 2020-2021

Archief 2020-2021

vrijwilligersmarkt wolvega


Blijf Stellingwarfs aanwezig op de vrijwilligersmarkt, in het gemeentehuis. 

Raadsvergadering 15-11-2021


In de raadsvergadering van 15-11-2021, heeft Blijf Stellingwarfs zich ingezet voor de komst van ''tiny/small houses'' en de overlast die de inwoners aan de Spoorlaan te Wolvega ervaren. Ook hebben wij een motie mede ondersteunt die onze woon wens aan de provinciale staten uitspreekt. Verder hebben we onze zorgen geuit over de als maar stijgende WOZ waarden en hoe de gemeente met bezwaren omgaat.

 Commissievergadering 20-09-2021 


Agendapunt: 9: Beeldkwaliteitsplan zone wonen werken Schipsloot Wolvega

Voorzitter, Blij dat het aangepast is en waarschijnlijk beter verkoopbaar is. Tenminste dat vermoed ik. Eigenlijk was dit te laat en had veel eerder gemoeten. Misschien hebben wij er zelfs aanvragen door gemist. Echter heb ik dit niet te horen gekregen. Wel heb ik twee  vragen: Op de A2 bij het raadsvoorstel, daar zie je  nieuwe bouwregels bieden kader voor afwijkende beheersverordeningen als het bouwplan in strijd is met de beheersverordening. Kunt u, of de teamleider VTH vergunningen, een omgevingsvergunning met een afwijking toch verlenen.  De vraag is: Kan de teamleider, in dit geval ook een vergunning weigeren. Want als hij dat kan, zou het best zo kunnen zijn dat wij als raad wel akkoord waren gegaan. Dan nu het voorerf, die wordt nu verkleind tot 6 meter. De voorwaarde hiervoor is, dat er maar 50% verhard mag zijn. Komt de ondernemer dan niet in de problemen, als er te weinig parkeergelegenheden voor zijn bedrijf heeft. Dank voorzitter.


Agendapunt: 10 Jaarrekening 2020 Stichting Comprix

Voorzitter, Het merendeel is al besproken. Ook wij hebben vragen, over de teruglopende leerlingaantallen en het integrale huisvestingsplan. Vooral  hoe wij dit in de toekomst gaan zien. Dank voorzitter.


Bijdrage BS algemene beschouwingen

Bijdrage algemene beschouwingen  5 JULI 2021.

Voorzitter,
Dit zijn al weer de laatste algemene beschouwingen van deze raadsperiode. Een periode die zich kenmerkt door het gebrek aan bestuurskracht dat volgens ons is ontstaan door de formatie van dit college. Een college dat niet steunt op een gezonde raadsmeerderheid maar dankzij de “machtshonger” van de VVD (men moest en zou twee wethouders leveren) en dankzij de “bijwagenrol”van WB slechts op de kleinst mogelijke meerderheid in de raad kan rekenen. We hebben deze wethouders in de afgelopen periode zeer verschillend zien opereren, soms initiatiefrijk maar ook weinig doortastend, ja sommige leden waren bijna onzichtbaar en weinig succesvol.

Het lijkt mij daarom een goede zaak om na de verkiezingen volgend jaar te streven naar een college dat steun heeft van een brede achterban in de raad en bestaat uit goede bekwame wethouders, met andere woorden voor ons hoeven een aantal wethouders niet terug te komen. Wat de voorzitter van ons college betreft zijn wij tevreden. Hij heeft zich bij onze inwoners, maar ik denk ook bij de raad en onze medewerkers snel populair gemaakt. Hij is toegankelijk voor iedereen en wekt de indruk dat hij in onze gemeente heel erg op zijn plaats is.
We hebben nog even te gaan tot de nieuwe verkiezingen in 2022 maar uit het voorgaande zal duidelijk zijn dat het college als geheel bij ons geen voldoende heeft gehaald tot nu toe.
Van het ambitieuze collegeprogramma is nog maar heel weinig gerealiseerd. Natuurlijk is er door de corona-pandemie hier en daar vertraging opgelopen maar er is heel veel onderzocht en overlegd en advies ingewonnen bij dure adviesburo’s, maar nog weinig tot stand gekomen. Wij vragen ons af of het college denkt in de komende driekwart jaar nog wel veel tot uitvoering te kunnen brengen.
De nog steeds groeiende formatie baart ons zorgen, wij vragen ons af of dit wel echt nodig is, hebben wij in onze organisatie wel voldoende deskundigheid vragen wij ons af. Is het altijd noodzakelijk om duur extern advies in te winnen ? Indertijd was het uitgangspunt om in OWO-verband meer deskundigheid in eigen huis te hebben en met minder personeel hoogwaardige bestuurskwaliteit te bereiken maar het omgekeerde lijkt het geval.
Voorzitter het zal duidelijk zijn dat wij in het beleid rond gaswinning in onze gemeente zeer teleurgesteld zijn, er is al veel door ons over gezegd en we willen hier alleen aangeven dat we het beleid van het college zeer sterk onder de maat vinden.
Voorzitter ik ga afronden: wij maken ons grote zorgen over de verhoging van lasten voor onze inwoners. Wij vrezen dat door bijvoorbeeld de invoering van diftar de kosten voor de meeste inwoners zullen stijgen.
Wij zouden graag zien dat dit college in de resterende tijd zaken gaat aanpakken, en voor de verandering niet alleen plannen maakt maar ze ook doortastend gaat uitvoeren. Er zijn genoeg problemen: verkeersveiligheid, woningbouw, slechte wegen, criminaliteit en vandalisme, de WMO en Jeugdzorg bijvoorbeeld.
Voorzitter, deze algemene beschouwing zou veel meer zaken kunnen bevatten maar de afspraak is om het kort te houden. Dat willen wij dan ook doen maar niet nadat wij onze medewerkers dank hebben gezegd voor hun inspanningen in de afgelopen periode.
Ton Mulder, fractievoorzitter
Ruud Knol, raadslid
Anton Mulder, fractie-ondersteuner.


Voorjaar/-kadernota 2021

Voorjaarsnota 

Voorzitter,
Blijfstellingwarfs is van mening dat er wijnig over de begroting gezegd kan worden. Covid heeft overal zijn sporen achter gelaten. Wij zullen als raad dan ook extra scherp moeten zijn om de financiele gevolgen te beperken. Soms lijkt covid namelijk een makkelijk argument. Dit maakt het voor de raad lastig om kader te stellen en van zijn controlerende taak gebruik te maken.Voor nu kunnen wij instemmen met de voorjaarsnota.

Kadernota
Voorzitter, met betrekking tot de kadernota lijkt door een gebrek aan middelen dit een zeer magere nota te zijn. Toch zijn er genoeg problemen die de komende tijd op ons af komen. Wij hebben daar zorgen over en we willen een aantal dingen benoemen. Er is weinig geld maar de invoering van diftar vraagt om een vorse investering ca 1.5 miljoen, wij zien graag dat diftar voorlopig niet wordt ingevoerd. (Dit geld heeft de gemeente hard nodig om de basis op orde te brengen. Zoals meer handhaving op straat, tekort jeugdzorg beperken en ga zo maar door).

De toename van het aantal medewerkers gaat nog steeds door. Volgens ons zou er meer nadruk op de scholing en omscholing van de bestaande formatie moeten liggen.

Verkeersproblemen, b.v. de Lyclamaweg en de Lemsterweg graag snel aanpakken, zoals u weet van uitstel komt afstel.

Vandalisme en overlast zoals bijvoorbeeld rond het gemeentehuis en bij de zwemplas in de Lindewijk, handhaving door Politie en BOA’s lijkt onvoldoende. De wethouder gaf het recentelijk nog aan ‘’BOA’s moeten keuzes maken’’ wat betreft inzet komen ze steeds verder onder druk te staan.

De centrum visie is vastgesteld en het budget is beschikbaar gesteld. Wij missen nogsteeds vernieuwende elementen in het stuk en roepen de wethouder nogsteeds op om samen met de WOW om tafel te gaan zitten om met een addendum te komen met meer diepgang. De visie is voor 5-10 jaar maar dat hoeft niet te zeggen dat je nergens naartoe hoeft te werken, want als dit het geval is hebben wij over 10 jaar geen winkel centrum meer over. Stil staan is immers achteruit gaan. Wij hebben dan ook hoge verwachtingen van onze wethouder en willen dan ook het onderste uit de kan halen voor onze inwoners en ondernemers.

Overlast door foutparkeerders (b.v. op de stoep) en het met hoge snelheid jakkeren door met name jonge automobilisten in de dorpen ‘’polo’s met petjes’’ moet wat ons betreft strenger worden aangepakt.

De ontwikkeling van Lindewijk 2 moet voortvarend worden aangepakt. Met betrekking tot de mogelijk om zgn. Tiny Houses te bouwen in de dorpen zien wij graag dat hier op korte termijn beleid over wordt ontwikkeld.Ik was in de veronderstelling dat het college zo enthausiast was, over de tiny houses maar in de praktijk zie ik dit nog niet terug. Behalve de bouw van woningen in Wolvega en Noordwolde moeten er ook op korte termijn voor de overige dorpen mogelijkheden worden ontwikkeld.

Het is voor veel startende inwoners vrijwel onmogelijk om aan een geschikte woning te komen. Zowel ‘’sociale’’ als private huur maar ook koop. Jongeren trekken massal weg uit onze gemeente omdat er simpelweg geen plek voor hen is. BS vindt dat iedere woningzoekende ongeacht de diepte van zijn of haar portemonnee een betaalbare woning moet kunnen vinden binnen onze gemeente. Dit kan bijvoorbeeld door het realiseren van tiny houses en/-of het bouwen van betaalbare woningen.

Het beleid rond de opsporing en gaswinning is in onze ogen totaal mislukt, geen regie, input wordt genegeerd, sporadische op de hoogte gehouden en hiermee dus niets concreets bereikt . Wat dit betreft vinden wij de wethouder op deze portefuille incompetent.

Met betrekking tot de Regionale Energie Strategie zijn wij van mening dat deze aanpak weinig succesvol zal zijn zolang er niet door de overheid middelen ter beschikking worden gesteld. Vergroening en verduurzaaming is nog steeds voor de elite en niet voor jan met de pet.


Wij zijn van mening dat de huishoudelijke hulp in het kader van de WMO waar nodig behouden moet blijven.

Wij zouden graag zien dat het college alsnog gaat controleren hoe groot het gezondheidsrisico voor de omwonenden van het onderstation aan de Haulerweg is. De gemeente moet zorgdragen voor de veiligheid van onze inwoners. Dit gebeurt in dezen niet naar onze mening

Voorzitter,
Het college maakt maakt ook beleidskeuzes die de inwoner met een kleine portomonee hard raken. Verhogen rioolheffing, verhoging afvalstoffenheffing en binnenkort de invoering van Diftar+ zijn hier recente voorbeelden van.

De VVD maakt goede sier met de kreet dat de lasten van onze inwoners niet mogen stijgen. Ondanks deze bewering is de realiteit anders. Het zou de collega’s van de VVD sieren als zij zich wat inhielden bij deze “kretologie” nu maar ook tijdens de verkiezingen, vertel het ‘’eerlijke’’ verhaal..

Tot zover onze inbreng bij het behandelen van de kadernota voorzitter.

Centrum/-detailhandel ''visie''.

Centrum visie 
Voorzitter, vanavond beslissen wij, over de vaststelling van de centrentrum visie en bij volgend agenda punt de detailhandel visie. Naar mijn mening hebben deze twee alles met elkaar te maken. Zoals verwacht zijn er buiten de sfeergebieden en de mooie schets in de centrum visie, niet veel toevoegingen tegenover het oudere REVA rapport. Wij hadden hier gezien het budget (400.000) hoge verwachtingen van. Deze zijn helaas niet uitgekomen. Er ligt een hele algemene visie en naar mijn mening met weinig vernieuwing of ambities. Het plan is al verouderd voor wij met de uitvoering gaan beginnen.

Voorzitter,
Dan een aantal inhoudelijke zaken. In de schets is er geen rekening gehouden met een aantal zaken. Zo zou bijvoorbeeld de buurtbushalte bij het pastorieplein verplaatst moeten worden. Een van de verzonken palen zou ook verplaatst moeten worden en ook is er geen rekening gehouden met toegankelijkheid van de ouderen en de minder validen onder ons. Mijn fractie genoot heeft hier aan de voorkant al iets over gezegd en ook tijdens de werkvergadering opnieuw aandacht voor gevraagd. Namelijk Een afvoergoot realiseren in het midden van de weg ipv twee seperate goten. Vraag voor de wethouder: Ligt de riolering in het midden van de straat? Vraag collega raadsleden: Hoe kijkt u hiertegenaan? Het centrum is en blijft volgends de nieuwe plannen gewoon hetzelfde. Het is erg moeilijk om het centrum door te komen met een rolator en/of- rolstoel. In het stuk staat dat er in wordt gezet op beleving, telt de beleving van de minder valide inwoners dan niet mee? Graag een reactie!

Voorzitter,
Er zijn veel ondernemers die buiten het kerngebied vallen. Hoe is het college van plan deze ondernemers te motiveren, om zich dan toch in het kerngebied te laten vestigen of is er soms een uitsterf beleid? We zagen in het plan ook een verandering in bestemming. Voor de lingeriewinkel, lag volgends de tekening een terras. wat probeert het college hiermee te zeggen? De winkel is nog meer net open!
Dan zie ik de betonnen bakken van c.a. 8x3/4. Vroeger hebben er ook al bakken gestaan. Deze zijn juist weggehaald wegens baldadigheid, denk hierbij aan vernieling en wildplassen en kosten onderhoud. Er zal voor de bakken dus een onderhoudsplan gemaakt moeten worden. Hoe kijkt de wethouder hier tegenaan? De BOA's hebben het druk met andere taken, wie gaat erop toezien dat deze situatie zich niet herhaalt?

Detailhandel visie 
Voorzitter, vorige agendapunt heb ik het een en ander gezegd over de samenhang en verwachtingen van beide agendapunten. Ik zie weer een magere visie, die naast een aantal algemene aanbevelingen en constateringen, niets doet met de zaken die naar voren komen uit de SWOT analyse. 
Hoe is de wethouder van plan gebied HomeCentre beter met het centrum te verbinden en de zichtbaarheid van Tuindorado te vergroten? Kunnen wij wellicht meer met dit gebied? Hoe gaat het college de leegstand verder aanpakken? Hoe gaan het college de ondernemer helpen om niet ten prooi te vallen aan het online winkel gedrag van de consument? Komen er bijvoorbeeld workshops, over hoe je een webwinkel opent om maar iets te noemen. Dit even om een paar punten te noemen voorzitter.



Stemverklaring BS Res1.0

Voorzitter,
Naar aanleiding van de webinar van de Groene Rekenkamer over windmolens en de RES1.0 wil BS, graag een bespreekstuk maken van agendapunt RES 1.0. Ik heb al het een en ander toegelicht in mijn e-mail van 3-6-21 maar zal nog een korte toelichting hierop geven. 25 juni j.l. heeft het europeze hof zich uitgesproken over het ontbreken van de MER bij vergunningsaanvragen voor o.a. windmolens en zonneparken. Dit was echter in Belgie. Hoe dit nu precies in Nederland zit zou uitgezocht moeten worden. Europees recht gaat immers boven Nederlands recht. In Nederland maakt de MER nog geen deel uit van het activiteitenplan. De MER is volgends de EU richtlijn 2001/42, Deze richtlijn geeft aan dat een MER noodzakelijk is voor programma's en projecten die mogelijk aanzienlijke gevolgen hebben voor het milieu. Voor windmolens zou het bijvoorbeeld kunnen gaan over geluid, slagschaduw en externe veiligheid. Het verplicht verwijderen van windmolens is erg duur en bij wie liggen de verantwoordelijkheden en kosten? Wij als raad zouden er verstandig aan doen dit eerst juridisch te laten onderzoeken door een onafhankelijke partij, voor wij hierover een goed overwogen besluit over kunnen nemen. Wij raden aan om dit besluit dus uit te stellen.



Bijdrage BS ''Grondstoffenbeleid''

Voorzitter,
Voor ons ligt het grondstoffenbeleid. Ons wordt gevraagd dit beleid vast te stellen en hierin keuzes te gaan maken. Voorzitter, Blijf Stellingwarfs vindt het onacceptabel dat de kosten wederom zullen gaan stijgen, dit in combinatie met de verminderde service op de gemeentewerf. De burger is straks vrijwel niet meer welkom met zijn grijs afval. Ook heb ik in de commissie vergadering andere voorbeelden genoemd. Deze zal ik niet herhalen. Voorzitter, Blijfstellingwarfs is in de tussentijd bij een vergadering geweest, van locale politieke partijen in Friesland en heeft de situatie daar ook voorgelegd. Niet aan beginnen!, dat was de boodschap. Dan voorzitter, vorige raadsvergadering werdt mij door een college verweten niet de waarheid te spreken. Ik heb het nog even opgezocht en had toch gelijk. Raadsvergadering 12 juni 2019. Daar kunt u het vinden.

Voorzitter,
 Weststellingwerf wordt natuurlijk vergeleken met onze oosterburen ‘’Ooststellingwerf’’, die Diftar+ (op gewicht) al hebben ingevoerd. De ervaringen konden wij deze week lezen bij monde van wethouder Hylkema. Het afval uit de grijze container wordt nagescheiden bij afvalverwerker Omrin in de schijdings-en bewerkings installatie(SBI) te Oudehaske. Ook het PMD wordt achteraf uit het restafval gehaald. Dit wordt vervolgends in een kunststofscheidingsinstallatie nagescheiden en gesorteerd op drankkartons, blikjes en verschillende soorten kunststoffen. Uit onderzoeken blijkt dat het nascheiden veel effectiever is dan deze afvalstromen vooraf te scheiden. De KSI haalt er bijvoorbeeld veel meer herbruikbaar afval uit. Dan voorzitter, In ooststellingwerf verzameld Omrin papier, waar in weststellingwerf dit door scholen wordt gedaan. De hogere kosten van Omrin moest ooststellingwerf verwerken in het vastrecht. Dat levered voor dit jaar een tekort op van zn 335.000 euro. Wat gaat dit ons nu extra kosten. Voorzitter, dit betekende voor de al goed scheidende burger dat het vastrecht van Ooststellingwerf met z’n 30% is gestegen! 30% voorzitter! Staat dit ons ook te wachten? Onze 2 persoons huishoudens betalen na een eerdere vorse stijging al 290 euro en dat soieso al bij 8.000 koopwoningen. Om maar te zwijgen over de huurwoningen. Ook de 1 persoons huishoudens wil u meer gelijktrekken… Voorzitter, Het zwerfafval. Ooststellingwerf heeft maar liefst 101 vrijwilligers rond lopen die de gemeente schoon houden. Een bekende plaarts is de parkeerplaats bij Makkinga.. Of nu al dichter bij huis. Aan het einde van de Heerenveense weg, ookwel de ooievaar genoemd wordt er geregeld wat uit de auto geslingerd. Dan nog het tankstation aan de snelweg waar de vuilniszakken nu al naast de container staan. Dat is nog eens creatief van het afval afkomen… Ook de westhoek blijft niet gespaard… In sloten en tussen het riet door doe je de raarste vonsten. Een oud olivat, bouwafval, vuilniszakken en andere zaken die daar niet thuis horen. Blijfstellingwarfs verwacht dat dit soort zaken alleen maar zullen toenemen als diftar+ ingevoerd wordt. Dan nog de handhaving voorzitter. Die krijgen en weer allemaal taken bij en de druk neemt daardoor nogverder toe. De wethouder heeft mij nog niet overtuigd hoe zij denkt de handhavers te gaan ontlasten ipv belasten.

Blijf stellingwarfs vindt het vreemd dat de wethouder pas na het aannemen van deze motie een onderzoek/enquete wil gaan doen. Dit zien wij als mosterd na de maaltijd. Mensen weten totaal niet wat er op ze aflkomt. Wij vinden dat er samen met onze burger gekeken moet worden naar manieren om de doelstellingen te behalen ipv iets verzinnen en vervolgends opdringen. Waar is het maarwerk? Ik zie het niet. Vooral vreemd is dat geen van de college partijen diftar of diftar+ in het verkiezingsprogramma heeft staan. Ook staat het niet in het college plan. Blijfstellingwarfs vindt dan ook dat dit voorstel uitgesteld moet worden tot na de verkiezingen om de partijen dit te laten opnemen in het verkiezingsprogramma zodat de burger wat te kiezen heeft met de verkiezingen. Dat is wel zo eerlijk naar de burger, die heeft immers al zo weinig vertrouwen in de politiek en klaarblijkelijk terecht.
Dank voorzitter.


Bijdrage BS
Gemeentelijk
Rioleringsplan 2021 - 2025.

Voorzitter,

Vandaag gaan wij het hebben over het gemeentelijk rioleringsplan 2021 - 2025, Met als reden dat het oude plan aan vervanging toe is. U, als college, legt ons 3 scenario's voor maar u, vraagt ons alleen de 3e vast te stellen. Kosten z'n 5.8 miljoen. Voor de burger betekent dit een geleidelijke kostenstijging van ruim 14,6%, over een periode van 4 jaren, namelijk van 174,22 in 2021 tot 204,16 in 2025. 
Verder hebben wij kunnen vaststellen dat er voorgaande jaren sprake was van wateroverlast. Dit viel voor dit jaar gelukkig mee.


U stelt verder dat scenario 3, het beste bij de gemeente Weststellingwerf past maar hoeveel burgers heeft u daadwerkelijk hierover gesproken? De burger moeten het immers bekostigen!

Inwoners die wij spreken, zitten namelijk helemaal niet te wachten op de extra kosten van vergroening en het onderhoud hiervan.


Wat betekent dit eigenlijk voor de lage inkomens? Hebben zij het in deze tijd niet al zwaar genoeg, met al die kostenstijgingen vanuit het rijk en nog maar te zwijgen over de misgelopen inkomsten van ondernemers!


De extra inspanningen en kosten om inwoners bewuster te maken over de klimaatsverandering, lijkt ons op dit moment geen toevoeging. Dit omdat er vanuit de samenleving en meerdere overheden aandacht aan wordt geschonken.

 
Daarnaast de belasting op ons ambtelijk personeel, deze werkdruk is nu al erg hoog, naar ons inziens niet raadzaam deze mensen extra te belasten met de begeleiding en het instrueren van de inwoners.

Voorzitter
Er zijn mensen in Munnekeburen en Scherpenzeel die nog geen aansluiting hebben op de riolering. Wat gaat u voor hen betekenen? Ik heb van een van de inwoners vernomen dat dit proces al jaren duurt! Wat gaat u op korte termijn voor hen betekenen?

.

Blijf Stellingwarfs, ziet liever een open discussie over welk scenario wij, als raad, het beste bij onze inwoners vinden passen, ipv dat er bij voorbaat al een keuze wordt gemaakt. Wellicht komen wij samen op iets heel anders of beters uit. Zo niet kunnen wij het voorstel niet steunen. Dan gaat onze voorkeur uit naar scenario 1 (het instandhouden van wat goed werkt en repareren wat niet goed werkt). Dit past naar ons inziens voor nu beter bij onze inwoners en ook in een periode van covid en het eventuele financiële herstel hiervan. 

Dank voorzitter.

Namens Blijf Stellingwarfs,
Ruud Knol

BS pleit voor MER voor gasveld Vinkega

De raadsfractie van Blijf Stellingwarfs geeft de drie gemeenten een voorzet voor een gezamenlijke reactie. De conclusie is dat het winningsplan in zijn geheel moeten worden gewijzigd. Zo zijn de mogelijke aardbevingseffecten van de aangepaste bodemdaling in de ondergrond niet beoordeeld. Dat geldt ook voor de effecten van de gaswinning op de waterhuishouding boven de grond.

Lees meer in het onderstaande artikel van de Stellingwerf:

https://stellingwerf.nl/artikel/1130510/alsnog-mer-bepleit-voor-gaswinning-bij-vinkega.html

Bezuinigen in de WMO.


Bijdrage commissievergadering 15-09-2020

Voorzitter, voor ons ligt het voorstel Grip op WMO.

Blijf Stellingwerfs, vind het vreemd dat de cijfers over hoeveel mensen er gebruik maken van Huishoudelijke hulp niet beschikbaar is. Daarnaast vragen wij ons sterk af of uw plannen haalbaar zijn.

- Wat kost de ingezette maatregel en wat levert het precies op? Hoe staan wij als gemeente t.o.v. de begroting.

- Van de 2.1 uur in de week, hoeveel tijd gaat er daadwerkelijk naar de klant en hoeveel tijd gaat er in de administratie zitten. (Bijvoorbeeld de zorg map bijwerken) Er gaat c.a. 1 uur van de tijd af. Wij vinden dit niet acceptabel. Wij verwachten een reactie hierop.

- Als ik het goed begrijp betalen mensen hetzelfde bedrag, maar krijgen minder zorg? Of wordt het bedrag naar beneden bijgesteld?

- Er wordt gesproken over powerfull-aging met robot stofzuiger. Hoe correspondeert dit met de realiteit. Gaat het hier om een pilot en doen wij maar wat of is het al ergens anders getest met positieve resultaten?

- wie gaat deze stofzuigers betalen?

Wel zijn wij zeer tevreden over meer controle op de declaraties en dagbesteding (zie maatregel 1-2).

2e termijn en reactie op de wethouder.
- Er wordt gesproken over een vakantie periode. Begrijp ik nu goed dat in deze periode geen zorg wordt geleverd? Moeten onze ouderen dan zolang in de rotzooi zitten? Laat u, uw vader en/- of moeder op leeftijd de badkamer zelf schoon maken?

- U heeft het over maatwerk. Hoe gaat een herindicatie geregeld worden mensen zonder netwerk en/-of mentale capaciteiten?
Voor mij komt dit plan namelijk nogal listig en zelfs stiekem over!

- Zojuist hoorde ik iets over vrijwilligers. Hoeveel vrijwilligers zijn er actief in de thuiszorg en hoeveel hebben wij precies nodig? Voorzitter... De Wethouder kan veel niet verklaren. De wethouder zegt hiermee ook dat ze onze cliënten en/-of inwoners niet kent? Wij hebben toch contact met de cliënten?
Al jaren??

- Wij zijn het eens met Dhr. Westenberg, als het gaat over de '' bijzondere'' bestuurlijke reactie op de zienswijze van het burgerplatform en de levensvatbaarheid van het plan waar Dhr. Thijssen aan refereerde. Neemt u het burgerplatform nog wel serieus?

- Het aantal personen stijgt in tijden van corona en u gaat dan veel bezuinigen. Dit vindt ik niet rijmen. Graag een reactie van de wethouder.

- De wethouder refereerde naar een schoon en propere leefomgeving? Vind de wethouder 20 minuten, gemiddeld per dag voldoende?

- De kosten blijven gelijk maar u biedt minder service, het lijkt de NS wel na de privatisering.
Zo kunt u niet met mensen omgaan en zeker niet bij de meest kwetsbaren in onze samenleving.

- Is de wethouder van plan om bij het rijk te blijven lobbyen, voor meer geld voor de WMO!

Namens Blijf Stellingwarfs,

Ruud Knol

Gaswinning Oldelamer. 


naar aanleiding van de ingediende zienswijzen, staat hier onder (in de bijlage), de reactie van de minister.
Bestand downloaden

Bijdrage motie: coalition of the willing 02-06-2020


Voorzitter, voor ons ligt de motie coalition of the willing.
Blijf Stellingwarfs kan niet instemmen met deze motie om de volgende redenen:

Voorzitter, voor de zomer zou de 2e kamer met een ambtsbericht over de situatie in Syrië komen. 
Op basis van dit bericht wordt bepaald of Syrië of een gedeelte van Syrië veilig genoeg is voor terugkeer van de vluchtelingen.  Dit ambtsbericht kan elk moment naar buiten komen. Waarom zouden wij als weststellingwerf hierop moeten voorsorteren? Daarnaast is er nog geen verzoek gedaan aan de gemeentes.

Voorzitter, de georganiseerde misdaad verdiend miljarden aan het vervoeren en de uitbuiting van vluchtelingen.
Dit stelt o.a. de NPO. Ik mag toch aannemen dat het college dit niet in de hand wil werken. Graag zou ik hier een reactie op ontvangen.

Voorzitter, daarnaast is dit een landelijke en europeze beslissing.

Voorzitter, wij bevinden ons midden in de Corona crisis.

Voorzitter, hebben wij al accommodaties voor deze vluchtelingen?

Voorzitter, Blijf Stellingwarfs snap niet waarom een college partij zoals CDA deze motie ondersteunt. De landerlijke coalitie partij heeft namelijk een ander standpunt.
Ik las namelijk het volgende in het verkiezingsprogramma van hetCDA (onder het kopje asiel en migratie):

Voor het kabinet staat voorop dat wie vlucht voor oorlog of geweld recht heeft op bescherming. Door die bescherming meer in de eigen regio te organiseren, vervalt de noodzaak voor de vluchteling om verder te migreren. 
Opvang in de regio vraagt om structurele investeringen in politieke en economische samenwerking met de landen van herkomsten intensieve samenwerking met internationale organisaties als de IOM en de UNHCR.

Daarnaast wil het kabinet in Europees verband meer overeenkomsten sluiten met veilige derde landen, 
waarbij wordt beoordeeld of iemand toegang krijgt tot de veilige opvang in de regio. Wie wordt toegelaten tot de opvang, kan daarna in aanmerking komen voor hervestiging in een ander land. Op die manier wordt een ongecontroleerde migratiestroom voorkomen en het verdienmodel van mensensmokkelaars gebroken.

Dit vind ik erg tegenstrijdig tegenover het landelijk standpunt van CDA, het is notabene hun eigen partij. Tevens zit D66 ook in deze landelijke coalitie. Waarom stemt D66 in met deze motie? 

Bijdrage motie: afschaffen automatiche KO 02-06-2020


Voor ons ligt een verzoek om het automatiche verschaffing van het lintje af te schaffen. 

Wij als Blijfstellingwarfs zijn van mening dat je best een lintje mag ontvangen, als je jezelf jaren lang (vrijwillig) inzet voor de lokaleen en landerlijke samenleving. Als raadslid, maar vinden wij ook als brandweer, verpleegkundige etc.

Ook wij hebben art 14 doorgenomen en zijn het hierover eens met de VVD.

Uit artikel 14 Orde van de nederlandse leeuw en orde van de oranje nassau kunnen wij opmaken dat :

Als wij instemmen met dit voorstel, dat in de praktijk  het college moet bepalen (advies geeft) of een kritich raadslid wel of geen lintje krijgt. Wij van Blijf Stellingwarfs vinden dat dit proces onafhankelijk moet zijn en blijven.

Bijdrage motie: beleidsbrief klimaat en duurzaamheid. 02-06-2020


Voor ons ligt de motie beleidsbrief klimaat en duurzaamheid. Wij zijn mede indiener/ondersteuner van deze motie. Dit omdat wij vinden dat ieder dorp een gelijke kans moet hebben, indien het een kans wil krijgen om pilot dorp te worden.  

Daaraan moet wel toegevoegd worden, dat wij niets zien in zonnepanelen en windmolens op agrarische gronden. Wel kan er volop worden ingezet op waterstof, zonnepanelen en boilers op daken.

Namens Blijf Stellingwarfs,
Ruud Knol

Bijdrage motie: sanering grond Lindewijk 02-06-2020


Dank voorzitter, Ik ben al jaren nauw betrokken bij de Lindewijk en ik zie dan ook wat hier gebeurt. Het is dan voor mij ook als een doorn in het oog, dat al die bewoners in de Lindewijk hun tuinen moeten afgraven en overhoophalen, om goede grond te krijgen. Nu hoor ik dat de wethouder zegt dat de troep (o.a. plastic) is opgeruimd. Hiermee concludeer ik dus dat er wel degelijk troep lag. Daarnaast zegt de wethouder nu ineens dat ze het geen vervuilde grond vindt. Het is volgends de wethouder schone grond. Hoe kan dit nou zo zijn, terwijl de wethouder net aangeeft dat de troep is opgeruimd? Dit is zeer tegenstrijdig. 

De wethouder geeft zelf aan te willen fietsen door de lindewijk ,maar ze gaat heus niet 3 kwart meter in de modder kijken, want daar ligt nu eenmaal de troep. 

De wethouder gaat gewoon over het asfalt fietsen en ze ziet de bovenlaag die opgeruimd is. Ik vind dit een verhaal van likmevestje, wat de wethouder nu opdist. 

Tevens geeft de wethouder nu ook aan dat het hergebruikte grond betreft, maar wel met bijmenging. Als er sprake is van bijmenging, beste mensen, dan zit er nu eenmaal troep in en dan kun je niet spreken van schone grond. Misschien moet u als wethouder de normen dan maar eens gaan bijstellen of wellicht is zelfs PFAS hiervoor een goede norm. 

Blijf Stellingwarfs is voorstander van het zuiveren van deze gronden en dus weer schoon op te leveren. De kosten kunnen geheel verhaald worden op de persoon die verantwoordelijk is voor het storten van deze onreine grond. Ik wil graag van de wethouder zien dat er een tastbare schone grond verklaring is, voor de lindewijk en deze ook aan de raad te overleggen. Wat hierin staat ben ik erg benieuwd naar. 
Wij zijn uitermatig teleurgesteld in het handelen van deze wethouder in deze. 

Namens Blijf Stellingwarfs,
Ton Mulder 

Bijdrage motie: van treurnis 7 mei 2020


Gisteravond tijdens de raadsvergadering heeft wethouder Zonderland per ongeluk de volgende tekst geplaatst in de digitale vergaderapp: “RES was spannend maar ze zijn zo chagrijnig”. Aangezien er geen andere deelnemer in deze vergaderapp zit met de naam Hanneke, kan deze tekst alleen maar afkomstig zijn van de wethouder. 

Wie zijn die “ze” waar de wethouder naar verwijst? Gezien het door haar genoemde onderwerp, de RES, kan aangenomen worden dat het woord “ze” slaat op de inbreng van de oppositie, in het bijzonder SDW, GL, D’66 en BS. Het is niet logisch om aan te nemen dat de wethouder verwijst naar de coalitie, want die gedroeg zich zoals gebruikelijk als het bekende schoothondje, vastgesnoerd in het college-akkoord. 

De tekst zegt veel over hoe deze wethouder naar de oppositie kijkt. Zij ziet de oppositie als lastig, niet constructief en altijd maar dwarsliggend. Het lijkt erop dat zij volstrekt geen besef heeft van de taak van de oppositie in een parlementair systeem: haar taak is om naar vermogen kritiek te leveren op het collegebeleid en liefst duidelijk te maken waarom er een ‘verkeerd’ college zit, dat zo snel mogelijk dient te worden verwijderd en vervangen. 

Hoewel het ‘slechts’ om enkele woorden gaat die de wethouder heeft gebruikt, geldt dat woorden niet onschuldig zijn. Woorden geven een morele grens aan. Een grens die steeds meer wordt overschreden. Als ik hier de woorden “minder, minder, minder” gebruik, dan weet iedereen wie dit heeft gezegd en waar ze voor staan. 

De woorden van de wethouder waren gericht aan een gezinslid, naar wij vanmiddag hebben vernomen van de wethouder. Aangezien in de digitale vergaderapp waarin wij met elkaar communiceren als raadsleden, wethouders en medewerkers, is het bericht van mevrouw Zonderland in functie als wethouder gedaan. Wij willen dan ook van de andere collegeleden horen of zij afstand nemen van de woorden van wethouder Zonderland. 

Met andere woorden: de wethouder heeft bij de behandeling van de RES de oppositie verweten respectloos te zijn t.a.v. al die mensen die keihard hebben gewerkt aan de totstandkoming van de RES. De woorden die de wethouder heeft gebruikt om de oppositie te typeren zijn net zo respectloos en gaan volstrekt voorbij aan het motto van dit college ‘Samen Doen’. 

Om deze redenen dienen wij, mede namens GL, D’66 en BS, een motie van treurnis in. 

Bijdrage: de Steense raadsvergadering 06-05-2020.


Voorzitter, voor ons ligt het voorstel: structureel voortzetten van de kantine Sportcomplex de Steense in eigen beheer.  

Voorzitter, de wethouder beweert dat een nieuwe aanbesteding: tijdrovend is en te duur. Dit begrijpen wij niet. Wij hebben dit al eens gedaan. Senario is bekend. Maar de vorige aanbesteding rommelde aan alle kanten door blunders bij de gemeente. Waaronder onnodige vertraging. Geen regie van de wethouder. 

Slechte voorstellen-voor aanbesteding en nu gebruikt u argumenten om niet aan te besteden, waar u eerder slecht opereerde. Het zou u sieren om alsnog uw excusses hiervoor zou aanbieden aan de raad en aan de bevolking. Wij zijn in principe tevreden met de huidige explortatie, Echter zijn wij voornemens het voorstel af te wijzen om de volgende redenen: 

- De begroting roept meer vragen op dan het antwoorden geeft en is naar ons inziens incompleet, wij zouden graag alsnog een deugdelijke begroting ontvangen van de wethouder.
- BS wil meer regie in handen hebben, om fouten in de toekomst te voorkomen. 
-BS heeft een voorkeur voor een commerciele partij

- Verder roept BS het college op om te blijven zoeken naar deze commerciele partij, en deze partij te faciliteren waar het kan. 

- tot slot Is de wethouder op dit moment genegen om in te gaan en/of een toelichting te geven op de vragen die door ons schriftelijk zijn gesteld.

Voorzitter laat mij beginnen met de opmerking dat ook wij vinden dat het belangrijk om invulling te geven aan de kantine. het gaat immers om algemeen belang zoals benoemd door mijn collega' s.
 
Namens BS wil ik een voorstel doen om tot een compromis te komen met de wethouder. en vraagt ook een reactie van de raad. van wat wij voorstellen: De explortatie verlengen met 1 jaar waarna een evaluatie zal volgen met meer inzichten in de financiele dekkingen (die er op het moment niet is .) en overige zaken.

Anderzijds zijn wij genoodzaakt het voorstel af te wijzen (om de redenen genoemt in termijn 1) hoe kunnen wij instemmen zonder financiele onderbouwingen en dekking dit lijkt meer op onbehoorlijk bestuur. 

Voorzitter, Ik heb getracht de wethouder een middel te geven om met een beter voorstel/financiele onderbouwing te komen, helaas neemt hij dit niet serieus.

Namens Blijf Stellingwarfs,
Ruud Knol

Bijdrage Blijf Stellingwarfs in de raadsvergadering op 7 mei (vervolg)


Gisteravond tijdens de raadsvergadering heeft wethouder Zonderland per ongeluk de volgende tekst geplaatst in de digitale vergaderapp: “RES was spannend maar ze zijn zo chagrijnig”. Aangezien er geen andere deelnemer in deze vergaderapp zit met de naam Hanneke, kan deze tekst alleen maar afkomstig zijn van de wethouder. 

Wie zijn die “ze” waar de wethouder naar verwijst? Gezien het door haar genoemde onderwerp, de RES, kan aangenomen worden dat het woord “ze” slaat op de inbreng van de oppositie, in het bijzonder SDW, GL, D’66 en BS. Het is niet logisch om aan te nemen dat de wethouder verwijst naar de coalitie, want die gedroeg zich zoals gebruikelijk als het bekende schoothondje, vastgesnoerd in het college-akkoord. 

De tekst zegt veel over hoe deze wethouder naar de oppositie kijkt. Zij ziet de oppositie als lastig, niet constructief en altijd maar dwarsliggend. Het lijkt erop dat zij volstrekt geen besef heeft van de taak van de oppositie in een parlementair systeem: haar taak is om naar vermogen kritiek te leveren op het collegebeleid en liefst duidelijk te maken waarom er een ‘verkeerd’ college zit, dat zo snel mogelijk dient te worden verwijderd en vervangen. 

Hoewel het ‘slechts’ om enkele woorden gaat die de wethouder heeft gebruikt, geldt dat woorden niet onschuldig zijn. Woorden geven een morele grens aan. Een grens die steeds meer wordt overschreden. Als ik hier de woorden “minder, minder, minder” gebruik, dan weet iedereen wie dit heeft gezegd en waar ze voor staan. 

De woorden van de wethouder waren gericht aan een gezinslid, naar wij vanmiddag hebben vernomen van de wethouder. Aangezien in de digitale vergaderapp waarin wij met elkaar communiceren als raadsleden, wethouders en medewerkers, is het bericht van mevrouw Zonderland in functie als wethouder gedaan. Wij willen dan ook van de andere collegeleden horen of zij afstand nemen van de woorden van wethouder Zonderland. 

Met andere woorden: de wethouder heeft bij de behandeling van de RES de oppositie verweten respectloos te zijn t.a.v. al die mensen die keihard hebben gewerkt aan de totstandkoming van de RES. De woorden die de wethouder heeft gebruikt om de oppositie te typeren zijn net zo respectloos en gaan volstrekt voorbij aan het motto van dit college ‘Samen Doen’. 

Om deze redenen dienen wij, mede namens GL, D’66 en BS, een motie van treurnis in. 

Bijdrage vragenkwartier raadsvergadering 06-05-2020.


Voorzitter, uiteraard Is het college op de hoogte van de laatste prognoses van het IMF waarin een inktzwarte toekomst wordt verwacht met een zeer zware economische recessie, wellicht zelfs de ergste sinds de jaren 30?!

- Is het college bereid om het coalitie-akkoord open te breken om de uitgaven op de energietransitie en andere niet (nu) noodzakelijke thema' s geheel ten goede te laten komen aan het economisch herstel van Weststellingwerf tijdens en na de Coronacrisis? Zo nee, waarom is het blijven blindstaren op een energietransitie in crisistijd verstandig in uw ogen?

- Wat gaat het college doen om mensen op te vangen die tussen wal en schip vallen, denk hierbij bijvoorbeeld aan beginnende ondernemers die niet in aanmerking kunnen komen voor een uitkering.

Namens Blijf Stellingwarfs,
Ruud Knol

Bijdrage gaswinning raadsvergadering 06-05-2020.


Voorzitter,

Ik vraag hier om nadere inlichtingen op de beantwoording van mijn vragen aan het college van B&W.
De antwoorden van het College hebben, betrekking op 3 onderwerpen (o.a. over het beleid) die met de gaswinning te maken hebben.
Twee onderwerpen zijn onderdeel van 2 unaniem aangenomen moties:

Motie d.d. 5 november 2018 over meetmethoden (tiltmeters), belangrijk voor de bewijslast bij schade ook al is er een schaderegeling.

Motie d.d. 4 maart 2019 over het beleid van het College m.b.t. de gaswinning: tegen nieuwe gaswinning en tegen uitbreiding van bestaande winning plus een onderzoek dat EZK zou uitvoeren in hoeverre de gaswinning tot op heden volgens de besluiten, plannen en vergunningen heeft plaatsgevonden, gespecificeerd naar gasveld en boorlocatie.

Ik wil voordat ik op de inhoud in ga, eerst reageren op de wijze waarop het College gemeend heeft te moeten antwoorden. Een belangrijke taak van een raadslid is om controle op het College uit te oefenen, meestal door het stellen van vragen. Op de onderbouwde vragen m.b.t. de toezeggingen 146 en 152 wordt in de brief meermaals volstaan met een “neen” zonder motivatie. Het is duidelijk dat deze vragen niet bedoeld zijn om bij een negatief antwoord geen motivatie te geven. Dat “neen” antwoord was bovendien al bekend. Dan kun je als die vraag met onderbouwing via art. 31 gesteld wordt niet volstaan met een botweg “neen” zonder motivatie. Ik vind deze wijze van omgaan met vragen via art. 31 beschamend en respectloos naar mij als raadslid. Voorzitter: Dit kan Ik voor mijn gevoel niet accepteren.

Dan de inhoud. Uit alle antwoorden tezamen blijkt dat het College onvoldoende gevolg heeft gegeven aan de invulling van beide bovengenoemde moties.
“Onvoldoende gevolg” is dan nog zwak uitgedrukt. Het College van Weststellingwerf reageert op de mogelijkheden om uitbreiding van de gaswinning en om nieuwe gaswinning tegen te gaan slechts voor de vorm en volstaat met kenbaar te maken dat haar beleid negatief is. Komt het op handelen aan dan doet zij vervolgens het tegenovergestelde. Zij lijkt er alles aan te doen om de uitbreiding van de gaswinning niet tegen te werken. Er worden in zienswijzen steeds dezelfde niet relevante argumenten gebruikt. Uiteraard worden die afgewezen. Het College is één keer zonder succes in beroep gegaan met niet relevante argumenten en doet nu niets meer, dan standaard zienswijzen insturen. Kansen en mogelijkheden die zich op andere fronten voor doen worden niet benut of verkeerd aangepakt.
Een voorbeeld: een van de moties vraagt om een onderzoek of de gaswinning tot op heden volgens de “regels” heeft plaats gevonden. Vervolgens accepteert het College een onderzoek dat de naam neponderzoek nauwelijks verdient en van geen kant aan de briefing voldoet. Daarnaast onjuiste conclusies bevat en samenvat dat er niets aan de hand is en dat wij gerust kunnen zijn. Op de vraag waarom het College dit nep onderzoek accepteert wordt slechts met ”neen” geantwoord. Wat het College hier doet is in strijd handelen met de bedoeling van het Reglement van Orde.
Uit deze opstelling en uit de andere antwoorden in de brief van 9 maart blijkt dat het College haar verantwoordelijkheid niet neemt voor de veiligheid van haar inwoners bij de gaswinning. Zij zet niet alles op alles om de bovengenoemde moties van de Raad in te vullen, maar doet het tegenovergestelde. Bij de padvinderij noemen ze dat verraad. Ik ben van mening dat er sprake is van verwijtbaar gedrag en van het niet nemen van verantwoordelijkheid naar onze inwoners wat betreft hun veiligheid. De uitbreiding van de gaswinning gaat gewoon door en een goed meetsysteem is niet onderzocht en onvoldoende uitgerust. Alleen schade als gevolg van trillingen wordt gemeten en niet als gevolg van bodemdaling.

Ik vind dat de Raad zich moet uitspreken over deze gang van zaken en kan mijn inziens niet voorbij gaan aan een College dat blijk gegeven heeft 2 moties over de gaswinning die alles te maken hebben met veiligheid, niet dan wel onvoldoende uitgevoerd heeft.
Dan de brief met de antwoorden toezeggingen nr. 146 en 152.: Bij: nr 1 , 2 ,3 enz………

Namens Blijf Stellingwarfs,
Ton Mulder

Maandag openen loketten voor steun aan zzp’ers


Maandag openen loketten voor steun aan zzp’ers
In grote steden in Nederland gaan vanaf maandag loketten open waar zzp’ers die in de financiële problemen komen door de coronacrisis bijstand kunnen aanvragen. Kleinere gemeenten zullen waarschijnlijk later in de week volgen, verwacht Peter Heijkoop van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Voor meer informatie verwijs ik u door naar het onderstaande artikel. 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/maandag-openen-loketten-voor-steun-aan-zzp-ers~bfecb2cf/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=email

Verzoek BS aan college


Geacht college,

Net als de VVD, vinden wij van Blijf Stellingwarfs, het ontzettend belangrijk om onze ondernemers te ontlasten betreft het bovengenoemde. Naast het verlagen of verlichten van de lasten van ondernemers/ zzp'ers, wil Blijf Stellingwarfs, het college verzoeken om de aanvragen van ondernemers/zzp'ers snel ''af te handelen'', als zei een beroep doen op bijzondere bijstand en/of de reguliere bijstand.

In afwachting van uw schrijven verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Namens Blijf Stelingwarfs,
Ruud Knol


OWO-gemeenten steunen ondernemers


Extra maatregelen bij lokale belastingen en heffingen

Ondernemers zitten in zwaar weer door de coronacrisis. Uitzonderlijke situaties vragen om uitzonderlijke maatregelen. Om ondernemers in deze moeilijke tijden tegemoet te komen nemen de gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO) maatregelen op het gebied van belastingen en heffingen om hun lokale ondernemers te ondersteunen.

 

Voor het vervolg van het persbericht verwijs ik u naar de bijlage.
Bijlage

BS in de krant wegens visie winkelcentrum 

VOORZITTER, het voorliggende raadsvoorstel om 400.000 euro beschikbaar te stellen voor een onderzoek en planvorming ten behoeve van de herinrichting van het kernwinkelapparaat van Wolvega heeft niet onze instemming. 

Dat het winkelcentrum van Wolvega best een face-lift kan gebruiken is volgens ons een standpunt dat door alle collega-raadsleden kan worden onderschreven. Het in februari 2010 gemaakte Reva-rapport geeft hiervoor een aantal goede voorstellen. Helaas is er de afgelopen tien jaar niet of nauwelijks iets gedaan met dit gedegen rapport. Het feit dat er vrijwel niets met dit rapport is gedaan geeft wel aan dat dit een complexe zaak is waar niet alleen het gemeentebestuur maar ook de ondernemers en onroerend-goed eigenaren een duidelijke rol hebben.

In het “Algemene Budget Investerings Ambitie”gaat het college uit van een totaal geraamde kostenpost van 2,5 millioen euro voor dit project. Over een jaar , in maart 2021, zou er een centrumvisie en een uitvoeringsprogramma klaar moeten zijn.
Naar onze mening is 12 maanden een zeer krap tijdspad om alle plannen voor zo’n ambitieus project te realiseren dat het college voor het maken van dit plan 400000 euro beschikbaar wil stellen, bijna 20 procent van het totale budget, is in onze ogen een veel te hoog bedrag. Ervan uitgaande dat dit hele project in een jaar zal worden uitgevoerd hebben wij de bedragen eens op een rijtje gezet.
 
- 60.000,- voor een extern onderzoek is een fors bedrag, wie gaat wat onderzoeken voorzitter ?
 
- 70000,- voor een strategische adviseur voor 1 dag per week komt omgerekend neer op bijna 1400 euro per dag.
 
- 130.000,- voor een projectleider voor drie dagen per week komt op rond 870,- euro per dag.
 
- 95.000,- voor communicatie- en secretariaats werkzaamheden is ook vrij fors. Kennelijk moet er veel gecommuniceerd en geschreven worden. De vraag dringt zich hier op wat die projectleider eigenlijk gaat doen. Dan gaat er nog 25.000,- naar de inzet van de eigen organisatie en er is ook nog 20.000,- nodig voor kleine maatregelen. Hier wordt met het geld van onze burgers gesmeten voorzitter!
 
Tijdens de bijeenkomst met de projectleider vertelde hij voornamelijk over zijn ervaringen met plannen in grote steden als Venlo en Eindhoven. Bij de plannen voor dergelijke grote steden zijn dit soort bedragen misschien normaal maar we hebben het hier wel over Weststellingwerf en Wolvega voorzitter.
 
Wil “Blijf Stellingwarf”dan niets doen voorzitter, natuurlijk wel. Het is wellicht een verstandig idee om de pas benoemde centrummanager wat meer budget te geven en hem te laten onderzoeken of er voldoende draagvlak is bij onze ondernemers en de inwoners van onze gemeente en natuurlijk ook de onroerendgoed-bezitters in Wolvega.
 
En laat hem eens gaan overleggen met de ondernemers in onze buurgemeente Ooststellingwerf die overwegen om leegstaande panden op te kopen en tegen redelijke huren nieuwe ondernemers te zoeken.

Namens Blijf Stellingwarfs,
Ruud Knol


BS naar bijeenkomst energietransitie



Interview bij Radio Centraal

Op d.d. 24 november 2019, was BS te gast bij Radio Weststellingwerf Centraal.

Share by: