Mededelingen

Begroting 2020


Voorzitter

De begroting is een uitwerking van de kadernota. Bij de kadernota is Blijf Stellingwarfs akkoord gegaan met de voorstellen van het college. Het college schrijft dat de basis van deze begroting het collegeprogramma is en dat heeft onze instemming. 
Alle gemeenten worstelen met grote tekorten en moeten bezuinigen. Ook Weststellingwerf moeten financieel sterk aan de wind zeilen. De tekorten op onder anderen de Jeugdzorg zijn al uitgebreid besproken. 

Blijf Stellingwarfs is ook tevreden dat het college een begroting kan presenteren die ondanks de tekorten in de eerste 2 jaren een positief resultaat geeft voor de laatste 2 jaren.
Dat hierdoor de lasten voor onze inwoners slecht stijgen met maximaal de inflatie vinden wij eveneens belangrijk.

Uw ambities om, ondanks de financiële beperkingen, het gekozen investeringsprogramma uit te voeren ondersteunen wij evenals de voorgestelde dekking uit de precariogelden.
Over de risico’s is al het nodige gezegd en besproken. Dus dat gaan wij niet overdoen.
Voorzitter: teleurstellend vindt Blijf Stellingwarfs wel dat de gaswinning en gaswinningsproblematiek geen of zo weinig aandacht krijgt, er wordt niets voor begroot, terwijl dit in de toekomst een groot financieel risico kan worden. Wij hebben daarom een motie ingediend.

Over de beantwoording van technische vragen hebben wij wel een opmerking. Omdat na ons gevoel zeer onbevredigend is verlopen, niets ten nadele van de mensen die dit gepresenteerd hebben, zij verdienen een compliment; willen wij voorstellen om het volgende jaar de schriftelijke vragen weer gewoon schriftelijk door het college te laten beantwoorden.
Tot zover.

Dank u wel

Najaarsnota 2019


Voorzitter,

De najaarsnota heeft slechts een beperkt aantal wijzigingen en ont wikkelingen. De toelichtingen op de diverse programma’s is voor Blijf Stellingwarfs voldoende en wij gaan er daarom mee akkoord.
Wel willen wij een opmerking plaatsen bij De Kantine De Steense.
De schriftelijke vragen die wij gesteld hadden, werden, of mochten, niet worden beantwoord.
De wethouder heeft de Raad toegezegd om ons bij de najaarsnota volledig te informeren en dat houd ook in publiekelijk verantwoording af te leggen voor het gekozen beleid, traject, hierin.

Nu krijgt dit traject van openbare verantwoording naar onze mening geen democratisch, transparant, gevolg naar de inwoners. Wij, als Blijf Stellingwarfs, vinden dat in de nu voorgestelde werkvergadering hierover, alles dan ook alles op tafel komt en dat de verantwoordelijke wethouder zelf de presentatie in de werkvergadering verzorgt.
Dank u wel voorzitter.


Note:

A. Wat zijn de inkomsten en uitgaven voor de gemeente geweest in 2018. 
Neem hierbij ook de kosten voor (Europese) aanbesteding. Ook de nieuwe situatie, in eigen beheer.

B. Wat zijn de verwachte inkomsten en uitgaven voor 2020 ( incl. salaris beheerder). En inbreng personeel met achterstand op de arbeidsmarkt, zoals gewenst.

C. Niet financieel: Waarom heeft het college gekozen voor de nieuwe beheerder terwijl zijn offerte was afgewezen?. 

Vragen Blijf Stellingwarfs: Vragenkwartier gemeenteraadsvergadering 13 mei 2019.

Geachte voorzitter,

Bij de vergadering van het inloopspreekuur heeft de heer Kroon uit Steggerda ingesproken over het bruggetje bij de Driewegsluis. Het aanmeren aldaar en daarna het openen, passeren en weer sluiten van het passanten bruggetje is een (bijna) ondoenlijke zaak. Nog maar niet te spreken over als je slechter ter been bent. Wij als Blijf Stellingwarfs hebben dit gezamenlijk met de heer Kroon, varende op en aanmerende met zijn boot, ervaren.
Tijdens de vergadering was niet bekend wie de eigenaar is van de omliggende gronden, hetgeen van belang is. Het blijkt naar onderzoek de gemeente te zijn. Wij als gemeente willen graag als toeristische gemeente te boek staan en dit is daarvan zeker geen visitekaartje.

Vraag: Nu bekend is wie de eigenaar is, is het college bereid deze problematiek van aanleggen en passeren bij en van het bruggetje te onderzoeken en met oplossingen te komen? 

Voorzitter,
Plaatselijk Belangen zijn de zeer actief op het gebied van alternatieven voor woningbouw. Zo ook De Hoever met ruilverwoning. Wij weten allemaal dat een daar aanwezig project is gestart en de vergunning is verleend.
Bij de vergadering van Plaatselijk Belang De Hoeve is te kennen gegeven dat door een opgemaakte anterieure overeenkomst de betrokken bewoner een bedrag van ongeveer € 20.000,-- moet betalen aan de gemeente. Voorzitter dit kan toch niet de bedoeling zijn. Dit project dreigt zo in het water te vallen. Bij PB De Hoeve komt dit onbegrijpelijk over.

Vraag voorzitter, Hoe zit het met de redelijkheid van deze kosten. Brengt dit andere projecten niet extra in gevaar, ook bv Tiny houdses. Hoe is dit te rijmen met ons beleid minder bureaucratie en minder regels? Kunnen wij de kosten beperken ?

Voorzitter:
Dan nog het kantinebeheer van De Steense. U zult kunnen begrijpen dat Blijf Stellingwarfs zeer teleurgesteld is over de gang van zaken met Van Kerkvoorde. Op dit moment bekruipt ons het gevoel van wat een amateuristisch geklungel, die onze gemeente extra geld gaat kosten. Temeer daar wij midden vorige jaar al bij de wethouder te kennen hadden gegeven dat er een zeer serieuze lokale ondernemer was die het wilde aannemen.
De SDW heeft volgens de krant een WOB verzoek hier over ingediend.
Vraag: Kunnen wij als raad nog deze dag of week de volledige, tot in details, alle ins en outs over deze falende, afgebroken, onderhandelingen krijgen.

Dank u wel.

Schriftelijke vragen raadscommissievergadering d.d. 15 maart 2019

Voortgang herstructurering bedrijf Caparis:
Weststellingwerf heeft ervoor gekozen niet langer eigenaar te zullen blijven.

1. Welke afwikkelingskosten komen er in het algemeen nog op onze gemeente af in dit verband ?
2. Blijft de interim-directie aan in de nieuwe opzet c.q. zal er o.m. met het oog hierop sprake worden van aanzienlijke afvloeiingskosten ?

Reële prijs diensten WMO:
 In aanmerking nemend dat in Europa Nederland naar verhouding achterloopt met de inkomensontwikkeling en dat recentelijk nog in het nieuws was dat PGB-cliënten niet zelden onvoldoende budget hebben om professionele zorgverleners te (blijven) betalen leidt dat tot volgende vragen

1. Zijn de gepresenteerde reële kosten meer dan een inflatiecorrectie ?
2. Het is in het verleden bij de WMO-taak meer dan eens voorgekomen dat Weststellingwerf ruim binnen het door het rijk beschikbare jaarbudget bleef. Wat precies is er met deze overschotten gebeurd, en kunnen die alsnog worden ingezet bij een verruiming van de zogenoemde “reële kosten” ?
3. Zijn de bevindingen van de rekenkamer ( vooronderzoek sociaal domein - jeugd) ook meegenomen in het onderzoek: reële kostprijs WMO ?

College programma 2018-2022, 5 november 2018 

Voorzitter, leden van de raad, wethouders en inwoners van Weststellingwerf.
Voorzitter,

Met aandacht en met nu en dan momenten van verbazing hebben wij kennis genomen van dit collegeprogramma.
De kracht van Samen en Doen, een fraai motto. Helaas bleek dit nog niet bij de collegesamenstelling, immers bijna de helft van de raad werd buitenspel gezet. Samen de samenleving en de inwoners betrekken bij de besluitvorming is een prachtige tekst maar de daarop volgende zin maakt volgens ons de samenleving weer minder vrolijk. Het bestuur stelt het beleid vast, verleend of weigert vergunningen en houdt toezicht.
Een feitelijke constatering maar meedenkende burgers zouden hierdoor mogelijk de lust tot meedenken kunnen verliezen. Maar goed, het college wil naar een situatie waarbij de insteek is: “Ja, mits” in plaats van “het kan niet want het past niet in het beleid”. Wij denken dat dit nieuwe beleid bij de collegeleden maar zeker bij ons ambtelijk apparaat nog wel de nodige aanpassingen zal vergen.

Doen is het nieuwe credo en daarbij past een beroep op zelfredzaamheid, mantelzorg en vrijwilligerswerk. Goed overleg en soepel omgaan met de regels is hierbij heel belangrijk. In het verleden heeft het hieraan nog wel eens ontbroken. Denk hierbij aan een EHBO vereniging die te laat was met haar aanvraag om subsidie en in de kou bleef staan. Ook de mantelzorgers waar niet naar hun wensen geluisterd is. Ruimte geven aan de samenleving betekend voor de gemeente loslaten en vertrouwen geven. Wij zijn benieuwd hoe dit zal gaan werken.
In het kader van bestuurlijke vernieuwing heeft het college besloten om kernen en wijken op te delen tussen de vier wethouders. Kunnen wij op korte termijn een opzet verwachten hoe dit initiatief verder vorm krijgt? Ook met betrekking tot communicatie met o.a. bedrijven, instellingen en verenigingen als de VKD, CCW en het Burgerplatvorm lijkt ons een duidelijke structurele aanpak van belang.

Volgens het collegeprogramma hecht dit college aan het streekeigene waaronder de streektaal. Wij denken dat deze opstelling met vreugde zal worden begroet door de Oudheidkamer en de Stellingwerver Schrieversronte, zeker gezien het beleid van de afgelopen jaren. Om dit te ondersteunen heeft Blijf Stellingwarfs een amendement gemaakt welke wij later zullen inbrengen in de vergadering.
Werken en wonen heeft veel aandacht bij dit college. Op zich een hele goede zaak maar de rol van de gemeente is hierbij beperkt of dit college moet zelf werkgelegenheid willen creëren. Voorlopig blijft het bij een opsomming van “denken aan”, “aandacht voor” en dergelijke en geen concrete plannen.

Het college streeft naar een structureel sluitende meerjarenbegroting met ruimte voor ambitie en een “bestendig” niveau van woonlasten, leges en heffingen. Een nobel streven maar er liggen wel een aantal risico’s op de loer met betrekking tot grondexploitatie (Lindewijk), Sociaal Domein (Jeugdwet en WMO) en de Sociale werkvoorziening die wel eens roet in het eten kunnen gooien. Daarnaast is er een ambitieus investeringsprogramma met betrekking tot infrastructuur, scholen en recreatievoorzieningen van rond de elf miljoen. Kennelijk denkt het college voor financiering hiervan deels aan de opbrengst van de precariobelasting maar deze zaak is nog onder de rechter en de uitslag daarvan in nog onduidelijk. Overigens moeten veel plannen nog gemaakt worden en wellicht is tegen die tijd bekend of de precariobelasting in stand blijft. Blijf Stellingwarfs ziet graag concrete plannen voor deze onderwerpen tegemoet en wij pleiten voor een hoge prioriteit van de aanpak van de kern van De Blesse. Het dorp heeft zelf een goed plan gemaakt en ze wachten al heel lang op de uitvoering hiervan.
Van het plan om 1,36 miljoen te investeren in de scholencluster Weststellingwerf-Zuid vragen wij ons af of gezien de recente ontwikkelingen dit een plan is dat ongewijzigd moet blijven.
Een extra financiële impuls in het dorpenfonds is op zich een goede ontwikkeling. Hoe denkt het college om te gaan met beheer en toewijzing uit dit fonds. Wie gaat dit coördineren?
Het hoge VVD-gehalte van dit college uit zich in het bekende verhaal over vermindering van knellende regelgeving. Welke regels worden hier concreet bedoeld? De laatste jaren heeft dit voornemen geen enkel resultaat opgeleverd, waarom zal dit nu wel gaan werken?

Al schrijvende, voorzitter, realiseerden wij ons dat ingaan op alle punten van dit collegeprogramma een betoog van ongeveer een uur op zou leveren. Wij zullen ons dus beperken tot een aantal zaken die wij belangrijk vinden, zonder overigens een waardeoordeel te vellen over de rest van het programma.
Organisatieontwikkeling/PIM, hiervoor wordt een bedrag van 85.000,-- euro opgevoerd. Nut en noodzaak hiervan willen wij graag duidelijk onderbouwd zien.
U geeft aan een samenhangende visie te willen ontwikkelen voor het onderwijs. Geeft het college hiermee aan dat het hieraan tot nu toe heeft onderbroken?
Met betrekking tot de toegankelijkheid van het sociaal beleid zijn wij benieuwd naar de toekomstige evaluatie van Griffioenpark 3. Het beleidsplan integrale veiligheid bevat onder andere een pilot buurtbemiddeling. Zijn hiervoor al mensen in opleiding en zo ja om hoeveel personen gaat dit?


In het hoofdstuk Sport geeft het college aan dat samen met de sportverenigingen de accommodaties in kaart moeten worden gebracht. Zijn deze voorzieningen dan na al die jaren nog steeds niet bekend?
Kunstgrasvelden zijn een kostbare voorziening. Zijn er vanuit de sportverenigingen aanvragen hiervoor? En zo ja, hoeveel?
Buurtsport versterken heeft de instemming van Blijf Stellingwarfs. Ook steun aan sportverenigingen vinden wij een goede zaak. Initiatieven hierin zullen wij steunen. Een bijdrage per lid van de verenigingen heeft dan onze voorkeur.
Een sportplatform lijkt ons geen haalbare zaak. Vrijwilligers zijn moeilijk te krijgen, zeker voor een project van langere tijd.
De Dorpshuisfunctie voor Wolvega is volgens ons een illusie. Er zijn in Wolvega nog voldoende accommodaties voor allerlei doelen en het creëren van een dure instelling als deze is ons inziens geen haalbare zaak. De 25.000,-- euro voor een haalbaarheidsonderzoek kunnen beter aan iets nuttigs worden besteed.
Bij de vergroting van Arbeids- en Maatschappelijke Participatie zijn wij er benieuwd naar de te behalen en behaalde resultaten.
Bij de transformatie Sociaal Domein krijgen de wijkteams een spilfunctie. Blijf Stellingwarfs vraagt zich af of de teams daarop goed zijn en/of worden voorbereid.
Voor de centrummanager voor het winkelcentrum van Wolvega is een bedrag geraamd van 8.000,-- euro. Dil lijkt ons een budget waarvoor we niet veel kunnen verwachten. Daarnaast een incidenteel werkbudget van 17.000,-- euro. Het lijkt ons voor een daadkrachtige aanpak allemaal een beetje weinig.
Een bedrag van 65.000,-- euro voor herijking van het welzijnswerk is een fors bedrag. Wat gaat hiervoor concreet gebeuren?
Zoals eerder al opgemerkt, voorzitter, geeft dit colleprogramma aanleiding voor nog veel meer vragen en opmerkingen. Omwille van de tijd hierna nog een aantal korte opmerkingen.
Lindewijk fase 2. Hoever is het met dit voorstel (31-12-2019 is een belangrijke datum)?
Omgevingsvisie. Hoe gaan we verder met een concrete aanpak?
Caparis. Zorgt het college voor een duidelijke vinger aan de pols? 
Milieu. Hoe komt het met het asbest verwijderen op daken in de komende jaren?

En ten slotte de OWO-samenwerking. Wij staan als Blijf Stellingwarfs positief tegenover deze samenwerking. In de afgelopen jaren is gebleken dat dit samenwerkingsverband resultaten oplevert en goed is voor de organisatie.
Voorzitter en dan als laatste en misschien op dit moment wel het aller belangrijkste punt. Het voorgenomen besluit van Vermillion om de ardgaswinning in onze gemeente verder op te voeren, nieuwe onderzoeken naar gaswinning te doen en bepaalde putten weer op te starten. Wij hebben hiervoor een amendement gemaakt en dienen deze ook graag in deze vergadering in. 

Tot zoverre onze bijdrage aan deze discussie.
Voorzitter, vanwege de vermoedelijke lengte van deze vergadering zien wij voor dit jaar af van het houden van een algemene beschouwing.

Blijf Stellingwarfs
Ton Mulder
Ruud Knol

Facture d'automne 2018 (BS)


Voorzitter,

Ondanks het verwachte negatieve exploitatieresultaat van 2018 na de voorjaarsnota geeft de najaarsnota een positief resultaat van 108.500,--. Hierdoor komt het uiteindelijke exploitatieresultaat over 2018 op een negatief resultaat van 656.000,--.
Het college verklaart dit omdat wij in de september-circulaire 718.000 minder ontvangen van het Rijk. Zo zie je maar weer dat de vergoedingen van het rijk lastig zijn in te schatten.
Het voorstel van het college om, gezien de risico’s in de jeugdzorg, het positieve saldo binnen “t Hek” en de stelpost Algemene risicobeheersing in stand te houden en in te zetten voor het mogelijke incidentele tekort voor 2018, ondersteunen wij.
Voorzitter, wat de actuele ontwikkelingen/knelpunten betreft zien wij dat het college verwacht dat in 2018 , 29.000,-- euro extra nodig is voor het gezamenlijke project in Zuid_Oost Friesland van Ervaren en Turf. Het college geeft hier geen onderbouwing aan. Kunne wij die nog verwachten?

 Het voordeel van meer dan 1 miljoen op de inkomensregelingen door dat er minder uitkeringsgerechten zijn stemt ons zeer tevreden.
Dat de Stichting Leergeld de subsidie in 2017 niet volledig heeft ingezet verbaasd ons enigszins. Bij het aanvragen is er toch een onderbouwing. Wat is dan niet uitgevoerd?
Dat het beroep op de Bijzondere Bijstand gaat 80.000,-- lager uitvallen. Onlangs lazen wij in een krantenartikel dat veel mensen in Weststellingwerf een heel laag inkomen hebben. Hoe moeten wij dit dan zien? Je zou een hoger beroep hierop verwachten.
De problemen bij de Jeugdzorg, het verreken systeem en de gevolgen daarvan, de financiele risico’s zijn al veel besproken. De inspanningen die het college doet geeft ons vertrouwen in een zo goed mogelijk resultaat.

Inmiddels hebben wij kunnen lezen dat de aanvraag bij het Rijk voor het fonds “tekortgemeenten” deels is gehonoreerd. Wat gebeurt er met het te ontvangen bedrag?
Voorzitter, het voorstel van het college om het overschot op “t Hek”in te zetten voor het mogelijke tekort voor 2018 op de jeugdzorg heeft onze instemming en ook de stelpost algemene risicobeheersing.
Over de precario opbrengsten hebben wij eerder al onze mening geventileerd.

Voorzitter als laatste: bij het investeringsplan staat bij de post TRACtie een bedrag van 300.000,--.
Hieronder vallen ook 2 electrische dienstauto’s). Zo kan het lijken dat deze auto’s ontzettend duur zijn. Kunnen wij een specificatie van deze post krijgen? En is de juiste inkoop/aanbestedings procedure gevolgd? 

 Tot zover.

Kamerbrief gaswinning

Bestand downloaden

Antwoord op kamervragen gaswinning

Bestand downloaden

Kamervragen gaswinning

Vragen van het lid Van Tongeren (GroenLinks) aan de Minister van
Economische Zaken en Klimaat over de artikelen «Vragen en zorgen over gaswinning Zuidwest-Drenthe» en «Opnieuw informatieavond gaswinning: Te druk, te chaotisch» (ingezonden 30 november 2017).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat)
Bestand downloaden

Gerechtelijke uitspraak vermillion tegen college B&W Krimpenerwaard

Bestand downloaden

Brief aan (de leden van) de 2 e Kamer/ (leden van) de Kamercommissie EZK


Mai 2018



Geachte (leden van de) Kamer(commissie)

Wij realiseren ons dat het gasdossier een belangrijk item is voor de 2 e Kamer. Wij hopen
dat u zich realiseert dat dit gasdossier ook een heel belangrijk onderwerp is voor de
bewoners die op of rond de kleine gasvelden in Nederland wonen. Wij zijn de bewoners
rondom en op het gasveld Diever, dat wil zeggen de bewoners uit de gemeenten
Weststellingwerf (Friesland), Westerveld (Drente) en Steenwijkerland (Overijssel). Wij
noemen ons GAS DrOvF.
In de afgelopen periode hebben bewonersgroepen en organisaties uit de diverse
dorpen/gemeenten zich verdiept in de gaswinning. Dit heeft geleid tot een aantal
documenten of reacties op stukken. Deze documenten en reacties overziend, hebben we
besloten ons tot u te richten met een aantal conclusies die hieruit getrokken kunnen
worden. De onderliggende stukken zijn bijgevoegd als bijlagen.
In de loop van de jaren hebben we ons ingespannen om te onderzoeken wat er gebeurt
met betrekking tot de gaswinning of plannen daartoe in onze directe omgeving en onze
regio. Dit geldt voor de procedures die er gelden bij de overheid en de exploitant Vermilion
Energy uit Canada; dit geldt voor de controle op de procedures; dit geldt voor de
afspraken die er gemaakt worden en die niet altijd nageleefd worden, dit geldt voor de
waarborgen voor onze veiligheid; dit geldt voor de (on)mogelijkheden van betrokkenheid
van de gemeenten waar wij deel van uitmaken, dit geldt voor de schades van nu en in de
toekomst; dit geldt voor de wijze van schadeafhandeling; dit geldt voor de gevolgen voor
het landschap, en dit geldt eveneens voor de informatievoorziening aan de bewoners.
Op al de bovengenoemde punten blijkt het nodig te zijn dat we ons ermee bezighouden.
Centraal hierin is de informatievoorziening.
Voor onze informatievoorziening blijken we niet alleen te kunnen vertrouwen op de
overheid en Vermilion Energy. Vermilion Energy is terughoudend, niet tijdig en selectief in
het verstrekken van informatie. Dit gebrek aan informatie voor bewoners heeft ook te
maken met het vergunningenstelsel. Veel werkzaamheden, vooral boorwerkzaamheden
worden intern geregeld. Voor veel onderdelen / werkzaamheden is er in het huidige
vergunningenstelsel geen informatieplicht. Wanneer dit verbeterd wordt, zou er goede en
tijdige informatie komen waardoor wellicht veel onrust wordt weggenomen. Want hierdoor
blijkt ook het Ministerie niet voldoende op de hoogte van wat Vermilion Energy aan
activiteiten uitvoert. Dit kan komen omdat Vermilion Energy juridisch niet altijd verplicht is
om de informatie te melden; het kan ook komen doordat Vermilion Energy haar activiteiten
liever niet naar buiten brengt.
Het Rijk heeft een Toezichthouder in het leven geroepen, maar ook bij de Toezichthouder
blijkt niet alle benodigde informatie voorhanden om een goede inschatting te maken voor
de veiligheid voor omwonenden of voor het landschap. Kennelijk is hun positie
onvoldoende helder en voorzien van bevoegdheden vastgesteld. Het feit dat er onlangs
een bedrag voor personeel is toegekend, geeft aan dat er bij de toezichthouder sprake is
van onderbezetting.
Het Rijk zelf lijkt onvoldoende bereid om informatie te verstrekken. Het is regelmatig nodig
om gebruik te maken van de Wet Openbaarheid Bestuur (WoB).
De overheid legt voor een deel de verantwoordelijkheid voor informatie aan bewoners bij
Vermilion Energy. Echter, Vermilion Energy wijst naar het Ministerie van EZ&K. Onze

ervaringen hiermee zijn vooralsnog niet altijd positief vanwege het selectieve karakter
ervan, omdat deze te laat is, of omdat deze pas na aandringen van ons wordt toegestuurd.
De informatie bereikt ons vaak te laat om hiertegen tijdig bezwaar aan te tekenen of te
verzoeken om handhaving. Dan worden we hiermee buitenspel gezet, daar waar we
formeel nog wel een bescheiden positie hebben.
Zo wordt in de omgevingsvergunning voor ombouw van proefboorlocatie naar
winningslocatie vaak een maximale dagproductie ingevuld die net beneden de m.e.r.-Nm3
gas per dag ligt. Door bijvoorbeeld een maximale dagdrempelwaarde van 500.000. Door
bijvoorbeeld een maximale dagproductie in te vullen van 480.000 Nm3 gas per dag, hoeft
geen Milieueffect rapport te worden opgesteld, terwijl later blijkt dat deze hoeveelheid
nooit het beoogde doel was, maar een veel hogere dagproductie. Dit bleek op de
boorlocatie Wapse het geval. Daarom pleiten wij ervoor dat in alle gevallen – en van meet
af aan – de verplichting geldt voor het opstellen van een MER. Duidelijk voor het
gaswinningsbedrijf en voor de omgeving.
Na het verkrijgen van de vergunning wordt er alsnog meer gas gewonnen en wordt daar
geen vergunning voor aangevraagd; later krijgt Vermilion Energy gewoon gelegenheid
alsnog een vergunning voor extra winning aan te vragen. Ook een MER is dan niet meer
aan de orde. Dit niet juist aangeven door Vermilion geldt eveneens voor de verwachte
bodemdaling.
De gebruikte technieken bij de winning, zoals fracking, voldoen niet altijd aan de verstrekte
vergunningen. Met fracking wordt onder druk de productie op gang gehouden of
uitgebreid, zoals ook in Wapse gebeurde. Slechts door opmerkzame bewoners en pers
wordt duidelijk hoe Vermilion te werk gaat. In Loon op Zand bleek de fracking tot dermate
grote problemen te leiden dat de er gestopt moest worden.
Het vergunningenstelsel is zeer ingewikkeld en daarmee niet transparant. Het toezicht op
de naleving van de vergunningen laat te wensen over en voor bewoners moeilijk
toegankelijk.
De licenties voor opsporingsvergunningen en winning die al tientallen jaren terug zijn
verstrekt, gelden nog steeds, terwijl wanneer men een schuur wil bouwen of een boom wil
kappen, de vergunning na een half jaar vervalt. Sinds de tijd dat de licenties voor het
opsporen en winnen van het gas zijn afgegeven, zijn er veel ervaringen met de gevolgen
ervan. Wij vragen ons daarom af waarom er geen eindtermijn aan de vergunningen wordt
gesteld. Ook vragen wij ons af of er mogelijkheden zijn om de oude vergunningen voor
opsporing in te trekken? Immers, dit kabinet heeft in het coalitieakkoord niet voor niets
aangekondigd dat er geen vergunningen voor de opsporing van gasvelden meer worden
afgegeven.
We vragen ons af of bij de verstrekking van een vergunning niet een afweging tussen
economische belangen van het Rijk enerzijds, en de belangen van bewoners en natuur-
en milieu anderzijds dient plaats te vinden. Niet alleen Vermilion Energy investeert in deze
gebieden, maar lagere overheden en bewoners en bedrijven doen dit eveneens. Wordt er
voldoende rekening gehouden met deze belangen?
Het Ministerie EZK kiest duidelijk voor het economische belang. De lagere overheden
zoals provincies en gemeenten worden steeds minder partij (Rijks CoördinatieRegeling)
en kunnen daardoor nauwelijks tegendruk bieden. Hun belangen, zoals hun investeringen
in natuur en milieu, de schades aan natuur en milieu, of het ontwikkelen van woonwijken
en bedrijfsterreinen leggen het loodje ten opzichte van de economische belangen van het
Rijk.
Als de proefboring succesvol is volgt vaak een omgevingsvergunning voor de ombouw
naar winningslocatie. Vaak wordt ook tegelijkertijd een winningsplan ingediend en stemt de

Minister bijna altijd in met de maximale gasvolumes en maximaal aantal winjaren. Op veld
Diever zijn nog drie extra boorlocaties gepland, naast die in Wapse, maar worden alle
putten onafhankelijk van elkaar beoordeeld. Dit terwijl de boorlocaties niet alleen
toenemen, maar ook dicht op elkaar liggen. Echter, een overzichtskaart ontbreekt en er
wordt onvoldoende rekening gehouden met de nadelige effecten die de locaties onderling
op elkaar kunnen hierop wijst hebben. Hierop wijst de Mijnraad in juli 2017 ten aanzien
van de nabijgelegen velden Eesveen en Vinkega. Dan is het zinvol veld Diever, en de
geplande uitbreiding op dit veld, in het advies mee te nemen.
Het is belangrijk te onderkennen dat de schades die in Groningen ontstaan zijn, pas
voelbaar en zichtbaar werden na tientallen jaren van gaswinning of zelfs na het beëindigen
ervan. Door grote vasthoudendheid hebben de Groningers aandacht voor hun problemen
gekregen. De bewoners boven/ rondom de kleine velden willen niet in dezelfde situatie
terecht komen. Maar tot nu toe is geen enkel vertrouwen gerechtvaardigd dat dit in orde
komt. Het is prima dat er gewerkt wordt aan de energietransitie; in die fase zou ons inziens
de winning van gas uitsluitend nog offshore moeten gebeuren. Maar zo lang gas in de
kleine velden wordt gewonnen en er daarmee schades aan bezittingen kunnen ontstaan,
hebben bewoners recht op garanties met betrekking tot een schaderegeling die
transparant, op tijd, en net als in Groningen, waarbij sprake zal zijn van omgekeerde
bewijslast. In dit licht komt het Vermilion Energy goed uit om de afspraken over
nulmetingen- vervolgmetingen uit te stellen en niet te communiceren. Het ziet ernaar uit
dat bedrijven en bewoners al kunnen rekenen op een waardedaling van het onroerend
goed.
Vermilion heeft een bb rating en in haar jaarrekening onvoldoende reserve om in te staan
voor veroorzaakte schade (bron: jaarrekening Vermilion Energy 2017). Stel dat dit bedrijf
zich terugtrekt, failliet of om andere reden daar niet meer op aanspreekbaar is, dan
verwachten wij van de overheid dat deze voor zo’n schaderegeling garant staat. Hoe
rendabel is de gaswinning wanneer de werkelijke schades aan ecologie, landschap en
onroerend goed worden meegerekend? Wordt hierdoor een bedrijf niet onevenredig in het
voordeel gesteld terwijl de lasten op inwoners worden afgewenteld?
Ook inzake kleine velden zijn bewoners onvoldoende in de positie om het hoofd te bieden
aan het krachtenspel met Vermilion Energy. De Staat heeft een zorgplicht in
energievoorziening, maar ook een zorgplicht in het bieden van voldoende veiligheid en het
waarborgen van natuur- en milieuwaarden. Daarom moet de Staat garanties geven en
mag zij dit niet overlaten aan het krachtenspel tussen Vermilion Energy en bewoners, want
die hebben daar de positie niet voor.
Onze conclusies
Door de ondoorzichtigheid van de procedures rondom gaswinning, door het gebrek aan
informatie, door het zich niet aan de regels houden van de kant van Vermilion Energy,
door het ontbreken van een eerlijke en transparante afweging tussen het economisch
belang op rijksniveau en de vele belangen op regionaal en gemeentelijk niveau, kan er
geen sprake meer zijn van een legitiem en democratisch proces van besluitvorming.
Bewoners zitten met een breed scala aan vragen die tot nog toe niet beantwoord zijn. We
verwijzen hierbij graag naar de nota van de groep ‘Geen Opschudding Gaswinning
Eesveen’ die u onlangs is toegestuurd.
Op dit moment maakt het Rijk het Vermilion Energy mogelijk het proces van gaswinning
veel te veel naar eigen hand te zetten. Dit gaat ten koste van de openheid die juist zo hard
nodig is in situaties waarin anderen de dupe zijn van die gaswinning. Dat geldt zeker
zolang er geen garanties zijn voor een schaderegeling. De een de lusten en alle anderen
de lasten, zonder dat zij daar enige zeggenschap in hebben, dat is feodaal en zou in de

door het Rijk gewenste participatiemaatschappij met veel verantwoordelijkheid voor de
burger, niet meer mogen.
Vanwege uw zorgplicht vragen wij u met klem
* om er zorg voor te dragen dat dit proces van gaswinning transparant wordt, en daarmee
democratischer;
* erop toe te zien dat de onzekerheden die er bij de bewoners leven, worden weggenomen
door een helder beleid met eenduidige uitgangspunten;
* erop toe te zien dat alle maatschappelijke kosten van de gaswinning door de Staat
worden doorberekend aan de exploitant, zodat een economisch eerlijke afweging bij de
exploitatie ontstaat.
Werkgroep van bewonersgroepen rondom het veld Diever: GAS DrOvF
Namens deze

Henk Koene
voorzitter Plaatselijk Belang Vledderveen
plaatselijkbelang@vledderveendrenthe.nl

Portefeuilleverdeling college van B&W 

Portefeuilleverdeling college van B&W per 1 juni 2018 

Burgemeester André van de Nadort Bestuur en bestuursorganen Openbare orde en Veiligheid Lobby en acquisitie OWO samenwerking Communicatie Lokale Media Automatisering en (documentaire) informatievoorziening Juridische Zaken Informatieveiligheid /AVG Bedrijventerreinen Streekagenda Zuidoost Fryslân (primus) Winkelcentrum Wolvega (secundus) AB-lid Veiligheidsregio Fryslân Georganiseerd Overleg vakorganisaties (secundus) Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Bestuur en Veiligheid
 
Wethouder Jack Jongebloed (VVD) tevens 1e loco burgemeester Sport Landbouw Breedband Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Grondbeleid en gemeentelijk vastgoed Verkeer en vervoer / wegen Financiën Coördinatie dorpenbeleid Lindewijk (secundus) Werelderfgoed Koloniën van Weldadigheid (primus) Streekagenda Zuidoost Fryslân (secundus) Gebiedscommissie De Linde Bestemming Noordwolde (secundus) Fietspad De Linde Verbetering Stationsomgeving Wolvega Aanpak/ herinrichting De Blesse Kwaliteitsniveau Openbare Ruimte (secundus) Onderwijshuisvesting (secundus) Bedrijventerreinen (secundus) AB-lid FUMO AB-lid gemeenschappelijke regeling sociale werkvoorziening Fryslân (vooralsnog) Lid AVA Caparis NV (vooralsnog) Hûs en Hiem (plaatsvervangend lid AB) De Marrekrite (plaatsvervangend lid AB) Afvalsturing Friesland NV/ OMRIN (plaatsvervangend lid AVA) Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Financiën Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Sport
 
Wethouder Hanneke Zonderland (CDA), tevens 2e loco burgemeester Ouderen Maatschappelijke ondersteuning Maatschappelijk werk Welzijn, vormings- en ontwikkelingswerk Sociaal cultureel werk Volksgezondheid Gebiedsteams Omgevingswet / -visie Bouwen en wonen Volkshuisvesting 
 
Monumentenzorg Duurzaamheid, milieu, klimaatadaptie Lindewijk (primus) Gebiedscommissie De Linde (secundus) Bestemming Noordwolde Veiligheidsregio (onderdeel Gezondheid) en als plaatsvervangend lid loco burgemeester AB FUMO plaatsvervangend lid Lid AB Hûs en Hiem Plaatsvervangend lid coöperatie openbare verlichting & energie Fryslân U.A. Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Gezondheid en Welzijn Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Ruimte, Wonen, Milieu 
 
Wethouder Mariska Rikkers (WB), tevens 3e loco burgemeester Werk en Inkomen Jeugd Participatiewet Armoede en schuldhulpverlening Circulaire economie Openbare ruimte, riolering en afval Speeltuinen Openbare verlichting Gemeentelijke begraafplaats Breedband (secundus) Verbetering stationsomgeving Wolvega (secundus) Aanpak/ herinrichting De Blesse (secundus) Kwaliteitsniveau openbare ruimte (primus) Lid OLAF Lid Algemene Vergadering Aandeelhouders Afvalsturing Friesland NV/ OMRIN Lid coöperatie openbare verlichting & energie Fryslân U.A. Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Werk en Inkomen Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Jeugd 
 
Wethouder Roelof Theun Hoen (VVD), tevens 4e loco burgemeester Onderwijs Onderwijshuisvesting (primus) Kunst en Cultuur Muziek(-onderwijs) Amateuristische kunstbeoefening Multifunctionele- en welzijnsaccommodaties Openbare bibliotheek Economische ontwikkeling Winkelcentrum Wolvega (primus) Werkgelegenheid Regelgeving / deregulering Recreatie en Toerisme Personeel en organisatie Dienstverlening Werelderfgoed Koloniën van Weldadigheid (secundus) Fietspad langs de Linde (secundus) Georganiseerd overleg vakorganisaties (primus) AB-lid de Marrekrite Bestuurslid bestuursacademie Noord Nederland Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Onderwijs Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Economische Zaken, Recreatie en Toerisme Portefeuillehoudersoverleg Vereniging Friese Gemeenten Cultuur 
 
De onderlinge vervanging is:

 Jongebloed < -- > Rikkers Zonderland < -- > Hoen 

Vragenkwartier raadsvergadering


Q & R 04-12-2017

1. In de ‘’Leeuwarder Courant’’ konden wij lezen dat de Politie (Noord Nederland) zou moeten inkrimpen. 

Vraag aan het college:

• Wat zijn hiervan de consequenties voor onze gemeente. Wij hebben al zo weinig agenten?
• Kan de burgemeester ons informeren wat verder is afgesproken? 

Antwoord :

De burgemeester gaat niet over de politie en de politiesterkte, dat is de taak van de minister. Wel kan de burgemeester ons informeren dat de 3 Noordelijke provincies volgens de vastgestelde sterkte hier boven zitten. Daar zal er een afbouw plaats vinden via gelijkelijk verloop. Het klinkt kt misschien niet redelijk maar als hier een hogere capaciteit wordt aangehouden moet elders in Nederland worden ingeleverd. Wel zal de burgemeester, die volgend jaar toetreedt tot het Regionaal Bureau Politie Overleg zich inspannen om de sterkte zoveel mogelijk op peil te houden.

2. Vorige week donderdagavond waren een aantal raadsleden bij plaatselijk belang De Blesse.
De aanwezigen waren zeer ongerust over de toekomstige vorderingen van de herinrichting van de Steenwijkerweg, Spoorlaan en Markeweg aldaar. Het bestuur van PB vertelde wel in gesprek te zijn met de gemeente maar kon niet het vertrouwen in een goede afloop bevestigen.

Vragen aan het college: 

• Hoe is nu de echte stand van zaken ? 
• Staat het op de investering kalender?
• Is er meer duidelijkheid te geven aan de Raad ?

Antwoord :

wethouder Jongebloed. Project is zoals u weet en meldt aangemeld op de investeringskalender.Begin volgend jaar komt het college met een voorstel hierover en dan is het aan het nieuwe college en de raad aan welke projecten de prioriteit wordt gegeven.


3. In de krant lazen wij dat de gemeenteraad van Leeuwarden vanaf januari op woensdag gaat vergaderen: gemeenteraadsvergaderingen en commissiebijeenkomsten. 

Vraag aan het college: 
  • Zou dit ook niet iets voor onze gemeente zijn? 

Antwoord :

De heer Bos/CDA geeft als voorzitter van de werkgroep ‘’Bestuurlijke vernieuwing’’ aan dat de evaluatie van de vergaderstructuren/ de notitie ‘’Zo doet de raad Weststellingwerf het!’’ gestart is. Dit punt kan in de evaluatie door de heer Mulder kenbaar worden gemaakt.


4. Over 3 1/5 maand zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Nu komt ons ter oren dat er nogal wat veranderingen op stapel staan. Nieuwe regels; terwijl wij het in de Raad er vaak over hebben om minder regels te willen. 

Vraag aan het college:
  • Kunnen wij hier open over geïnformeerd worden en over spreken?
Antwoord :

Burgemeester geeft aan dat medio januari een ieder op de hoogte wordt gesteld van de nieuwe procedures en regels.


5. bij de besluitenlijst over de Gaswinning zouden wij graag geïnformeerd worden over de eerder van Vermillion verleende vergunningen.

Vragen aan het college:
  •  Heeft Vermillion zich gehouden aan het winnen van het aantal m2 zoals afgesproten in alle in destijds verleende vergunningen. Hoe is de controle hierop uitgevoerd?
  • Tevens hebben wij vernomen dat Steenwijkerland en Westerveld een zienswijze hebben voorbereid voor de uitbreiding winning Eesveen. 
  • Hoe ver is ons college met de toezegging hierin gedaan door de wethouder?
Antwoord :

Wethouder Trompetter geeft aan dat het college een zienswijze in zal dienen en deze aan de raad zal doen toekomen.

6. De heer mulder lijst mulder reageert op ingekomen stuk E-11 de brief van de griffioen bus inzake dagbestedingsvervoer.

Antwoord :

Wethouder Trompetter/burgemeester Van de Nadort geven aan dat de raad wordt geïnformeerd over de oplossing m.b.t. de griffioen bus 

Persbericht 


Bespreekavond concept Omgevingsvisie 


Wolvega, 10 november 2017 

Sinds het voorjaar van 2017 werkt gemeente Weststellingwerf samen met haar inwoners aan een Omgevingsvisie. Na zes interactieve inspiratie- en themabijeenkomsten ligt er nu een concept-visie. Deze wordt woensdag 22 november gepresenteerd én getest op het gemeentehuis in Wolvega.  
 
De conceptversie van de Omgevingsvisie Weststellingwerf is de uitwerking van zes interactieve avonden waar inwoners en belanghebben uit o.a. de agrarische sector, dorpen, het bedrijfsleven en zorg input hebben geleverd voor de toekomstvisie van Weststellingwerf. Stedenbouwkundige Wim Keijsers van Bureau Nieuwe Gracht heeft alle input verzameld en verwerkt tot het concept.  
 
Bespreekavond 
De bespreekavond vindt woensdag 22 november vanaf 19.00 uur plaats in het gemeentehuis (Griffioenpark 1 in Wolvega) en is voor alle belangstellenden toegankelijk. Tijdens deze openbare en interactieve avond bespreken wij met alle aanwezigen de hoofdlijnen van de concept-Omgevingsvisie.  
 
Leerlingen De Heidepolle 
In navolging van de interactieve avonden met inwoners en andere belanghebben, is er ook een project uitgevoerd met kinderen. Leerlingen van basisschool De Heidepolle in Wolvega zijn op hun eigen manier aan de slag gegaan met de Omgevingsvisie, zij laten het resultaat van hun project deze avond zien. 
 
Aanmelden  
U kunt zich aanmelden voor de bespreekavond door te bellen naar (0561) 691394 of te mailen naar omgevingsvisie@weststellingwerf.nl. Wie zich aanmeldt, krijgt een paar dagen vóór de bijeenkomst een samenvatting van het concept alvast toegestuurd.  
 

MOTIE Instemmingsbesluit wijziging winningsplan Vinkega


Wolvega :6 november 2017
Voorstelnummer : 2017-   
Agendapunt : 
Onderwerp : Instemmingsbesluit wijziging winningsplan Vinkega.

De raad van de gemeente Weststellingwerf, in vergadering bijeen op 6 november 2017,

Kennis nemend van:

De kennisgeving van het Ministerie van Economische Zaken in de Stellingwerf van woensdag 1 november 2017 van het ontwerp-instemmingsbesluit wijziging winningsplan Vinkega, inhoudende een wijziging van het winningsplan van Vermillion vanaf de locatie Vinkega 1, gelegen aan de Westvierdeparten te Vinkega in de gemeente Weststellingwerf waarbij Vermillion het verzoek indient tot: het samenvoegen van beschrijving van de wijze van winning in de twee gas houdende reservoirs in een winningsplan, het verlengen van de winningsperiode, een (vernieuwde) seismische risicoanalyse en een actualisatie van productie- en bodemdalingsvoorspellingen,

overwegende dat:
    
1. Alleen personen of instanties die op het ontwerp-instemmingsbesluit een zienswijze hebben ingebracht, later tegen het instemmingsbesluit beroep kunnen instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State,
2. De gemeente Weststellingwerf niet eerder hierover een zienswijze heeft ingediend.
3. Er in het bestemmingsplan buitengebied een artikel is opgenomen dat uit bestaande gaswinningslocaties geen toename van de gaswinning zou plaats vinden;                  
4. Dat in Drenthe meer gas gewonnen blijkt te zijn door Vermillion dan toegestaan:
5. De Mijnraad uit het adviesverzoek heeft begrepen dat de gemeente Weststellingwerf
aangegeven heeft geen gebruik te zullen maken van haar adviesrecht:
6. Er wel zienswijzen zijn ingediend door Provincie Drenthe, Gemeente Westerveld, Waterschap Drents Overijsselse Delta en wetterskip Fryslan.          

verzoekt het college:

Een schriftelijke zienswijze in te dienen op het ontwerp-instemmingsbesluit wijziging winningsplan Vinkega, inhoudende de voorwaarden en of bezwaren waar tegen instemming van de wijziging van het winningsplan van Vermillion vanaf de locatie Vinkega 1, gelegen aan de Westvierdeparten te Vinkega in de gemeente Weststellingwerf, zoals verwoord in de aangenomen motie in de gemeenteraad van Weststellingwerf op 6 november 2017.
Tevens verzoeken wij het college een kopie van de schriftelijke zienswijze aan de raad te doen toekomen:
en gaat over tot de orde van de dag.

Namens Lijst Mulder
Ton Mulder, 6 november 2017

Mede ondertekend door: PvdA, Groen Links, Weststellingwerf Natuurlijk

Share by: